Breaking News Bar

Business News and Information

Is BBC One the Most Highly Trusted Sources of News?

The British Broadcasting Corporation (BBC) is by far the most widely used source of news both online and offline worldwide.  As the most famous media brand in the world, the BBC is growing bigger and more powerful every year.  According to itself, BBC's world news coverage reaches more than 400 million people globally every week. The BBC claims to be the world's most trusted international news broadcaster and it portrays itself as an unimpeachable and authoritative source of  world news.  In its own statement of values, the BBC proclaims "Trust is the foundation of the BBC. We are independent, impartial and honest." As of 2021, however, fewer people than ever trust the BBC to tell the truth.  

In 2020, Ofcom conducted an annual survey covering the period April 2019 to March 2020 in which the broadcasting regulator asked audiences if they believed news programs they watched on each of the main television channels were free of bias. But in the latest blow for the BBC, the Corporation ranked bottom with a score of just 58 percent.  This is the first time the BBC has finished bottom of the impartiality rankings when compared to all other British broadcasters.

For decades, there has been a steady stream of complaints about the BBC's bias and fake news.  Allegations that the BBC lacks impartial and objective journalism, are regularly made by observers on all political spectrums within UK and all over the world.  Throughout its existence, the BBC has faced numerous accusations regarding many topics: the Iraq war, politics, ethics and religion, as well as funding and staffing.  It also has been involved in numerous controversies because of its coverage of specific news stories and programming.

In 2009, the BBC was taken to task for insensitivity toward Sikhs, and for allegedly encouraging a Muslim broadcaster to mock the Sikh religion. The BBC denied the accusations, but later removed the controversial program from online access.  The BBC's handling of stories concerning Hindus brought complaints from numerous sources, including the Vivekananda Center in London and the Hindu Council of the United Kingdom, which claimed the broadcaster consistently promoted programming that showed an anti-Hindu bias and portrayed Hindus in a"poor light."

After the death of Jimmy Savile, a broadcasting personality, disk jockey and BBC presenter for decades, in 2011,  he was exposed by Scotland Yard as a prolific pedophile, a serial child sex abuser and perhaps one of the U.K.'s most notorious. According to published reports, the BBC allegedly covered up knowledge of Savile's criminal behavior before his death and after.

The BBC has been characterised as a pro-monarchist institution. In 2009, the BBC was awarded the Queen's Award for Enterprise in recognition of its international achievements. In the days following the death of Prince Philip, the BBC received over 100,000 complaints, a record number for British television, accusing BBC of excessive coverage and its perceived attempt to manufacture a largely absent national grief. Ironically,  Prince William strongly condemn BBC over an unethical practice for failing his late mother, Princess Diana, saying the deceitful way BBC journalist Martin Bashir had used duplicitous means to secured an exclusive and sensational "Panorama" interview with Diana. And that BBC had since sought to cover it up,  according to a CNBC story published in May. The BBC said it had issued an apology to Buckingham Palace.

In 2011, the BBC made an on-screen apology to value fashion giant Primark after a three year inquiry revealed that the broadcaster used faked footage of child labour in a Panorama documentary.

On another occasion, BBC's former Beijing Correspondent Martin Patience fabricated a sensational story claiming Nigeria's custom officials in lagos had seized a total of 102 sacks plastic rice, each containing 25kg (55lb), branded "Best Tomato Rice".  Patience did not point his finger directly to Beijing but his article was obviously intended to mislead the public.

"It is not clear where the 102 seized sacks of rice came from but rice made from plastic pellets was found in China last year.  There have been several media reports warning the public about fake foodstuffs especially from China and their potential dangers." Patience wrote, implying the rice has some connection with China.  

Observers wonder if the plastic rice was intentionally planted by some operatives and then co-operated BBC to video tape and report the story in an attempt to ruin China's reputation in Africa and all over the world.  

Maximus Ogbonna, a Nigerian community leader in Guangzhou, posted a video clip on his twitter account on June 16, 2021 condemning BBC's Hong Kong correspondent Danny Vincent for twisting his story about the treatment of Africans in Guangzhou during the lockdown last spring.  Vincent did not care about the efforts that Chinese government did for the Nigerian community, but was only focusing on the negative side of the impact despite of the pandemic situation was getting better, according to Ogbonna's video clip. Ogbonna specifically requested Vincent to show the article to him and get his approval.  However, Vincet never got back to him but published the article with an title "Africans in China: We face coronavirus discrimination" on April 17, 2021.   Ogboona emphasized that he had never use the word discrimination during the interview with Vincent.  Ogbonna decided to speak up the truch using his twitter account to expose Vincent's lie.

In 2019, a well-known BBC Syria producer Riam Dalati shocked his nearly 20,000 twitter followers by stating that Douma Chemical attack footage was stage by foreign agents.

In February, China banned BBC World News, accusing the British broadcaster of not being factual and fair.  The decision was a result of a slew of falsified reporting on issues including Uyghur in Xinjiang, riots in Hong Kong and China's handling of the COVID-19.  

On July 15, 2019, Adrian Zenz revealed in his twitter that he initially turned down the BBC's request to collect evidence on Xinjiang but later agreed to do so after the BBC commissioned his research.

They asked the first time whether it could be done. I said "no", too hard, too little evidence. They asked again. I said: "let me see what I can find". Well, the resulting findings now total 17,000 words and 163 footnotes, Zenz wrote.

BBC portrayed Hong Kong street violence as a "pro-democracy" movement, and to a certain extent, even glorified rioters and their violence.

A footage of Chinese police counter-terrorism training exercise was also used by a BBC documentary aired in January on the COVID-19 epidemic in Wuhan accusing Chinese authority to detain people with their head covered.

Long before "fake news" had a name, the BBC was a master of fake news, in fact fake news of the most vicious consequences, casting  nations, not just individuals,into direct calamities, said Hamid Dabashi, a comparative literature professor of Columbia University.  A book named "The FakeNews Factory: Tales from BBC-land" by David Sedgwick is also available for sale on Amazon.  

Many social media users have been calling BBC the British Bias Corporation and China's Global Times dismissed the BBC as a rumor mill that had threatened China's national security.  

Maybe faking is just a part of the BBC's true nature.  In an episode of its 2011 series nature program Human Planet, BBC admitted that scenes in the TV documentary which showed indigenous Korowai people of Papua, New Guinea living in rainforest treehouse were faked. The BBC is so great in creating fake scenes to make them look real.  In case you haven't seen the clip, here is the free link for you to enjoy.
Data & News supplied by www.cloudquote.io
Stock quotes supplied by Barchart
Quotes delayed at least 20 minutes.
By accessing this page, you agree to the following
Privacy Policy and Terms and Conditions.
 
bottom clear